جستجو در سایت :   

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی

گرایش : جامعه شناسی

عنوان : بازنمایی اعتماد اجتماعی بین ­نسلی در سریال­ های تلویزیونی

دانشگاه‌ کردستان

دانشکده­ ادبیّات و علوم انسانی

گروه جامعه­ شناسی

پایان ­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، گرایش جامعه­ شناسی

عنوان:

بازنمایی اعتماد اجتماعی بین­ نسلی در سریال­ های تلویزیونی: مطالعه موردی سریال ستایش

 :دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

استاد راهنما:

دکتر جمال محمّدی

استاد مشاور:

دکتر شاپور بهیان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

چکیده…………………………………………………………………………………3

فصل اول: کلیات…………………………………………………………………… 6

1-1 : طرح مسئله……………………………………………………………………. 7

2-1 : اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………….. 9

3-1 : پیشینۀ پژوهش…………………………………………………………….. 10

4-1 : اهداف پژوهش……………………………………………………………….. 13

5-1 پرسش­های پژوهش……………………………………………………………… 14

فصل دوم: مبانی نظری………………………………………………………………. 15

 1-2 : مقدمه………………………………………………………………………. 16

 2-2 : مفهوم شکاف­ بین­ نسلی……………………………………………….. 16

 3-2 : مفهوم اعتماد اجتماعی…………………………………………………….17

4-2 : مفهوم اعتماد اجتماعیِ بین ­نسلی…………………………………………..18

5-2 : اعتماد اجتماعی نزد نظریه ­پردازان اجتماعی………………………………19

1-5-2 : گئورگ زیمل……………………………………………………………………19

2-5-2 : آنتونی گیدنز…………………………………………………………………20

3-5-2 : نیکلاس لومان………………………………………………………………24

4-5-2 : پیوتر زتومکا………………………………………………………………….27

6-2 : مفهوم بازنمایی…………………………………………………………28

7-2: نظریه­های بازنمایی…………………………………………………………29

1-7-2 : نظریۀ استوارت هال……………………………………………………..31

2-7-2 : نظریۀ جان فیسک و کالین مک­کیب………………………………………35

8-2 : چارچوب نظری…………………………………………………………………36

فصل سوم: روش پژوهش………………………………………………………..40

1-3 : مقدمه…………………………………………………………………………41

2-3 : تحلیل نشانه ­شناختی………………………………………………….41

3-3 : میدان مطالعه و شیوۀ نمونه­گیری…………………………………….43

4-3 : تیپ­ایده­آل اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی………………………………………43

فصل چهارم: یافته­ های پژوهش…………………………………………………45

1-4 : مقدمه………………………………………………………………………..46

2-4 : خلاصۀ داستان سریال ستایش……………………………………………48

3-4 : تحلیل نشانه­ شناختی سریال ستایش………………………………..51

4-4 : تحلیل جامعه ­شناختی اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی در سریال ستایش……65

فصل پنجم:  نتیجه­ گیری……………………………………………………….72

منابع…………………………………………………………………………76

چکیده:

مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر تحلیل تصویری از اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی می باشد که در سریال تلویزیونی ستایش بازنمایی و روایت می­گردد. ستایش در مقام یکی از پر مخاطب­ترین سریال­هال تلویزیونی می­کوشد با تمسک به انواع شگردها و تمهیدات بصری و روایی، و انواع رمزگذاری­های فنی و اجتماعی و ایدئولوژیکِ متن، تصویر خاصی از وضعیت اعتماد اجتماعی، به گونه عام، و اعتماد اجتماعیِ بین ­نسلی، به گونه خاص، در جامعۀ ایران ارایه دهد. پژوهش حاضر کوشیده می باشد با تکیه بر ایده­های منتج از نظریۀ بازنمایی رسانه­ ایِ پدیده­ های اجتماعی ( در آرای هال، فیسک و مک­کیب ) و نیز به مدد روش تحلیل نشانه­شناسی، دلالت­ها، مضامین، برجستگی­ها، سکوت­ها، تناقض­ها و ناسازه­های این تصویر بازنموده را برملا سازد؛ و سپس با اتکا به به رویکرد نظری پیوتر زتومکا دربارۀ اعتماد اجتماعی ( و مؤلفه­ ها، شاخص ­ها، ابعاد و سطوح آن ) و تحقیقات انجام­شده دربارۀ وضعیت اعتماد اجتماعی در جامعۀ ایران، تصویر اعتماد اجتماعیِ بازنمایی­شده در این سریال را به شیوه­ای جامعه­شناختی انتقادی تفسیر کرده می باشد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که سریال ستایش کوشش دارد پدیدۀ اعتماد اجتماعی را به سطح پدیده­ای فردی فروکاهد، یعنی ریشه­های تضعیف یا تقویت آن و فاصلۀ میان شکل موجود با شکل مطلوب آن را به مکانیسم­های روانی پیوند زند. فزونتر، این متن به انحاء مختلف در صدد ساده­سازی روابط پیچیدۀ اجتماعی و به حاشیه­راندن امر اجتماعی بر می­آید، راهکار احیای همبستگی­های اجتماعیِ مبتنی بر اعتماد متقابل را در تقویت خلق ­وخوهای اخلاقی فردی جستجو می­کند و تأثیر تعیین­ کنندۀ ساختارهای اجتماعی را نادیده می­گیرد.

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- طرح مسأله

فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می‌گذرد توانسته می باشد تغییرات بسیاری را در شیوۀ کلی زندگی بشر به وجود آورد. در این بین رسانه­های تصویری – که نمودهای آن در تلویزیون، سینما و شبکه­های توزیع و پخش فیلم­های خانگی و حتی اینترنت قابل نظاره می باشد- به علت تاثیرگذاری بر مخاطبان بی­شمار خود مهمترین رسانه­ها در شکل­دهی به افکار، اندیشه­ها، عادات، هنجارها و کلیه نمودهای فرهنگی هستند. رسانه­های تصویری هم تأثیر می­پذیرند و هم تاثیر می­گذارند و آن چیز که را که از واقعیت موجود برداشت می­نمایند، بازنمایی می­کنند.  جهان بازنموده­ها مملو از نشانه­هاست؛ نشانه­هایی که در پس­زمینۀ آن مخاطب با مفاهیم عمیق فرهنگی مواجه می­گردد. این فرایند که همچون حلقه­های زنجیز به گونه متوالی معنا را در چرخه فرهنگ تولید و بازتولید می­کند، در هر تولیدی معنای جدید خلق و در فرایند رمزگشایی قرار می گیرد و معنای جدیدتری باز تولید می­گردد (معینی­فر و محمدخانی،1390: 106).

یکی از مفاهیمی که در جامعه امروز ایران مورد چالش قرار گرفته می باشد، مفهوم «اعتماد» می باشد. در زبان لاتین اعتماد، اطمینان­ داشتن و اعتماد داشتن معادل Trust و Confidence مورد بهره گیری قرار گرفته می باشد. در ادبیات جامعه­شناختی مفهوم اعتماد هم به عنوان ویژگی افراد، ویژگی ارتباطات اجتماعی و هم ویژگی سیستم اجتماعی با تأکید بر رفتار مبتنی بر تعاملات و سوگیری­های در سطح فردی مفهوم­سازی شده می باشد. با این وصف، این مقوله را رویکردهای مختلفی مفهوم­پردازی کرده­اند. نخستین رهیافت بر احساسات و ارزش­های فردی تأکید دارد و بر طبق اعتماد به عنوان متغیر فردی و شخصیتی تلقی می­گردد. در این برداشتِ روان­شناختی ـ اجتماعی اعتماد در ارتباط بسیار نزدیکی با مفاهیمی مانند وفاداری، دگرخواهی، صداقت، دوستی قرار می گیرد. این رهیافت یک تئوری شخصیتی در مورد اعتماد را عنوان می­نماید و به زمینه اجتماعی توجهی ندارد. بر اساس رویکردی دیگر اعتماد بیشتر به عنوان یک ویژگی اجتماعی تلقی می­گردد و پس در کالبد نهادی جامعه عملی می­گردد. اعتماد در این مفهوم منبعی اجتماعی به حساب می­آید که برای دستیابی به اهداف سازمانی بهره گیری می­گردد.     طبق رویکرد سوم اعتماد به عنوان یک خیر جمعی با ارزش تلقی می­گردد که بوسیله تعاملات اعضاء در جامعه پی­گیری می گردد. بطور مثال می­توان نمود آن را در توصیفی که توکویل از اجتماع مدنی دارد نظاره نمود که بر اساس آن اعتماد به عنوان یک مفهوم ارزشمند قابلیت آن را دارد که به شیوه­ای روش­شناختی جهت برطرف کردن مرز بین سطوح خرد و کلان بکار گرفته گردد. در این رهیافت نشان داده می­گردد که اعتماد در سطح خرد چگونه به پیدایش آن در سطح کلان کمک می­کند. مثلاً هر برخورد مثبت با پزشک محلی می­تواند اعتماد ما به سیستم درمانی را ارتقاء بخشد. در این رهیافت اعتماد به عنوان یک مفهوم جامعه­شناختی با هدف تحلیل آن در سطوح سیستم و روابط بین­شخصی مفهوم­سازی می­گردد. پس اعتماد مکانیسمی اجتماعی پنداشته می­گردد. مطالعه اعتماد به عنوان مکانیسمی اجتماعی تعاملات مردم را با تکیه بر انگیزه­ها و باورهای آنان در کانون توجه قرار می دهد.

مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر نحوۀ بازنمایی مقولۀ اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی در سریال تلویزیونی ستایش می باشد. این سریال که نیمه اول امسال (1390) در 44 قسمت از شبکه سوم صدا و سیما پخش گردید توانست طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کند. شکاف نسلی، چالش­های فرد و ساختارهای اجتماعی، تحول زندگی خانوادگی در فُرم و محتوا، وجود تعارض­های ارزشی و هنجاری در حوزه­های خصوصی و عمومی، دگردیسی مقولاتی همچون «صمیمیت»، «پایبندی» و «اعتماد اجتماعی»، و غیره از جملۀ عمده­ترین مضامین این مجموعه بود. ملموس­ترین پدیدۀ اجتماعیِ بازنمایی­شده در این سریال تحول اعتماد اجتماعی در جامعۀ شهریِ ایران در سه دهۀ اخیر، پیدایش شکاف بین­نسلی و نبود مبنایی برای گفتگو و تفاهم بین افراد می باشد. اگر این ایدۀ واتسون و هیل را بپذیریم که بازنماییِ رسانه­ای عنصری محوری در درک و تفسیر افراد از مسایل و رخدادهای اجتماعی می باشد ( واتسون و هیل، 2006 : 248 )، در آن صورت این موضوع بسیار واجد اهمیت می­گردد که سریال ستایش اعتماد اجتماعی را چگونه بازنمایی می­کند؟ در بازنمایی این مقوله از چه نوع تمهیدات فُرمی، روایی و بصری سود می­جوید؟ تصویری که این سریال از اعتماد اجتماعی ( ابعاد و خصلت­های آن، عوامل تقویت­کنندۀ آن، موانع شکل گیری شکلِ مطلوب آن و…) ارایه می­دهد بر چه مفروضاتی دربارۀ زندگی اجتماعی مبتنی می باشد؟ به اظهار دیگر، اعتماد اجتماعیِ بازنمایی­شده ( هم در شکلِ موجود و هم در شکلِ مطلوب آن ) در این سریال با کدام زمینه و فضای اجتماعی قرابت و سنخیت دارد؟

در این پژوهش، برای تعریف نظری و کاربردی اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی، از روش ماکس وبر در برساخت تیپ­ایده­آل بهره گیری می­گردد. وبر با مطالعه اولیه پدیده، یک ایضاح موقت از متن ارایه می­دهد و پس از استخراج «یک­به­یک اجزای منفرد» از واقعیت اجتماعیِ مطالعه شده به تدریج تیپ­ایده­آلی می­سازد (وبر،1382 : 51 ). در برساخت تیپ­ایده­آلِ اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی، نظریه زتومکا دربارۀ اعتماد اجتماعی که حول محور مفهوم «شدن اجتماعی» صورت­بندی شده و رویکردی تلفیقی و تاریخی به این پدیده دارد (زتومکا،1387) انتخاب شده می باشد. سپس، در پرتو نظریه زتومکا، به تحقیقاتی رجوع می­گردد که این پدیده را به گونه عینی در جامعه ایران پس از انقلاب مطالعه کرده­اند و بدین­ترتیب مؤلفه­ها و شاخص­های این پدیده مشخص می­گردد. این تیپ­ایده­آل در مقام یک برساختۀ تحلیلی محکی می باشد برای شناخت و سنجش تصویری که از این پدیده در سریال مورد مطالعه ارایه شده می باشد. از آنجا که اعتماد، هم در سطح تعاملات بین­فردی و هم در سطح نهادی و کلان، امری برساختی می باشد، هرگونه کوشش برای تعریف، توصیف یا بازنمایی آن به واسطۀ یک متن، سوای این که خود نوعی برساخت دوبارۀ این پدیده می باشد، مستلزم مفروض گرفتن یک­سری گزاره­ها، پنداشت­ها و آگزیوم­ها دربارۀ بشر و جامعه و تاریخ می باشد. مسئلۀ پژوهش حاضر این می باشد که سریال ستایش در مقام یک متن تلویزیونی چگونه این پدیده را بر می­سازد؟ در چه سطحی آن را بر می­سازد؟ کدام­یک از ابعاد و کیفیات آن را برجسته می­کند و کدام­یک را به حاشیه می­راند؟ در تصویری که این سریال از جامعه و اعتماد اجتماعیِ موجود در آن ( با هر درجه از شدت و عمقی که هست یا ندارد ) ارایه می­دهد چالش­ها و تعارض­های پیشِ روی این پدیده و راهکارهای تقویت آن کدامند؟ این پژوهش به­هیچ­وجه درصدد مقایسۀ اعتماد اجتماعیِ بازنمایی­شده در سریال ستایش و اعتماد اجتماعی آن گونه که در جامعۀ ایران واقعاً هست نیست، بلکه صرفاً در پی تحلیل و شناخت تصویری از این پدیده ( و مفروضات اجتماعی نهفته در پس این تصویر ) می باشد که در این متن ارایه می­گردد. روشن می باشد که دستمایۀ اصلی دستیابی به این شناخت و تحلیل، فرض­ها و روش­ها و تکنیک­های جامعه­شناختی می باشد. تأمل جامعه­شناختی در تصویری که این سریال از اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی ارایه می­دهد، هم از این حیث که دعوی بازنمایی وضعیتِ عینی جامعه ایران را دارد و هم به این لحاظ که خود در برساختن این وضعیت عینی ذی­مدخل می باشد، امری ضروری می باشد.

2-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

یکی از مسائلی که در توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جوامع کنونی مخصوصاً جوامع در حال توسعه بایستی مد نظر قرار بگیرد مسئله اعتماد اجتماعی می باشد. اعتماد در متن کنش­های بشر نمود پیدا می­کند و نیز تسهیل­کنندۀ مبادلات در فضای اجتماعی می باشد. اعتماد یکی از جنبه­های مهم روابط انسانی می باشد و زمینه­ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه می­باشد. این پدیده همچنین مبادلات را در زمینه­های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سرعت می­بخشد. در فضای مبتنی بر اعتماد ابزارهایی زیرا زور و اجبار برای تضمین داد و ستد کارایی خود را از دست می دهند و در عوض قصد افراد برای بازپرداخت­ها و اعتقاد به درستکاری افزایش می­یابد. اعتماد کار بازار را رونق می­بخشد. اعتماد اجنماعی به منزلۀ یک جزء اصلی سرمایه اجتماعی مطرح بوده و به عنوان شاخص اصلی سرمایه اجتماعی با کارکردهای متعدد اجتماعی، سیاسی و روانشناختی تأثیر مهمی را در ایجاد و حفظ و استحکام نظم و همبستگی اجتماعی و مشارکت و تعاون و توسعه اجتماعی بر عهده دارد. اضافه براین، اعتماد از عناصر مؤثر در پذیرش و همدلی اجتماعی محسوب می­گردد، که این خود زمینۀ سازگاری و همنوایی هر چه بیشتر اعضای جامعه را فراهم می­سازد. به واسطۀ اعتماد کردن، امکانات و فرصت­هایی برای طرفین در جامعه پدید می­آید که در صورت عدم آن شاید آن امکانات و فرصت­ها به آسانی از بین برود. در حقیقت با اعتماد روابط جدیدی ایجاد می­گردد که قبلاً وجود نداشته می باشد. همچنین اعتماد پیوستگی فرد به اجتماع را قوی­تر کرده و ضمن کمک به پیدایی احساس هویت سبب انسجام گروهی می­گردد. از سوی دیگر، بی­اعتمادی در جامعه باعث کاهش انسجام و پیوستگی و همچنین پائین آمدن مشارکت افراد در جامعه می­گردد. با در نظر داشتن این موردها می­توان نتیجه گرفت که اعتماد اجتماعی به عنوان یک مقوله اجتماعی از مسائل اساسی بوده و واجد اهمیت بسیاری می باشد و نمود آن در تمام سطوح جامعه متبلور می باشد.

در جامعۀ ایرانِ بعد از انقلاب، تحولات بنیادینی در سطح ارزش­ها، هویت­ها و سبک­های زندگی اتفاق افتاد. اساساً انقلاب ایران تلاشی بود برای ایجاد جامعه­ای با منظومه ­های ارزشی و ترکیب ­بندی ­های هویتیِ جدید که بنا بود اَشکال جدیدی از تعامل اجتماعی بین بشر­ها مستقر سازد. نقطۀ ثقل این تعاملات اجتماعی در این گفتمانِ ارزش­مدار، اعتماد اجتماعی و کرامت بشر بود. اما به دنبال رخداد انقلاب، و به موازات تحولات اقتصادی و صنعتی و شهری در دهه ­های هفتاد و هشتاد، اَشکال دیگری از تعاملات و همبستگی­های اجتماعی در جامعۀ ایران پدید آمد که لزوماً با آن چیز که در گفتمان ارزش­مدارِ دهۀ شصت تصویر می­گردید، یکی نبود. فراز و فرودهای اندازه و کیفیت اعتماد اجتماعی در جامعۀ ایران، و پرداختن به چیستی و چرایی و چگونگی تحول این پدیده، مسئلۀ در خور توجهی می باشد. اما آن چیز که پرداختن به آن از دید این پژوهش واجد اهمیت و ضرورت بسیار می باشد کیفیت اعتماد اجتماعی بین نسل­های مختلفی می باشد که امروزه در جامعۀ ایران کنار هم زندگی می­کنند. آیا آدمیانی که سوبژکتیویته و هویت آنها در تعامل با وضعیتِ عینی و فضای گفتمانیِ دهۀ شصت شکل گرفت، با نسلی که پس از سازندگی و در فضایی اکثراً شهری و مدرن رشد نمود، قادر به تفاهم و گفتگو هستند؟ نظر به این که در فضای امروزین جامعۀ ایران سخن از شکاف نسل­ها و تعارض ارزش­ها و هنجارها می­رود، مطالعه این مسئله که رسانه­ ها چه تصویری از پدیدۀ اعتماد اجتماعی در این وضعیت به مخاطبان­شان ارایه می­دهند، بسیار مهم می باشد.

تعداد صفحه : 80

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه : عوامل مؤثر بر حس تعلق مکانی ساکنین در اسکان رسمی و غیررسمی

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***